Idea, by stworzyć podręcznik wprowadzający do edukacji globalnej kiełkowała w twórcach Fundacji HumanDoc od dawna. W istocie pomysł ten jest nieuchronną konsekwencją działań Fundacji HumanDoc. Naszym głównym celem jest edukacja na tematy globalne. Od blisko dekady zajmujemy się promowaniem poprzez media, sztukę, nowe technologie i działania edukacyjne tematów zaangażowanych społecznie, wiedzy o krajach globalnego Południa oraz wdrażanie nowych rozwiązań wspomagających rozwój społeczny czy promujących przedsiębiorczość. W praktyce nasze wartości przekładamy na realne działania, w tym m.in. produkcję reportaży z różnych zakątków świata czy organizację od 2010 roku Międzynarodowego Festiwalu Filmów Dokumentalnych – wydarzenia, które gromadzi 100 tys. odbiorców i które po głównych pokazach w Warszawie rusza w tournée po całej Polsce, docierając do widzów dużych miast, ale także zwykle pomijanych miast i miasteczek. Nasze filmy dokumentalne są także dostępne na największej platformie internetowej w kraju – VOD.pl.

Koncepcja podręcznika – jego wymiar multimedialny – jest konsekwencją wcześniejszych działań fundacji – budowania opowieści o Globalnym Południu dla odbiorców z Globalnej Północy w dużej mierze poprzez reportaże dokumentujące wydarzenia ze świata. Multimedialność, oprócz wysokiej wartości treści merytorycznych, jest siłą tego podręcznika. Atrakcyjna wizualnie forma, innowacyjna w wyrazie, z pewnością odpowiadać będzie wymaganiom współczesnego Czytelnika poszukującego nie tylko informacji o znaczeniu globalnym, ale także prezentacji danych w tej samej wielowymiarowej, by nie rzec globalnej, formie. Dlatego rozdziały siedmiu dużych części podręcznika zostały zilustrowane zdjęciami, które same w sobie są osobnym materiałem dydaktycznym. Warto podkreślić, że zdjęcia pochodzą z takich witryn, jak Global Voices czy Human Watch Rights, czyli wartościowych źródeł mocno związanych z globalnym rozumieniem współczesnego świata.

ZOBACZ

ZROZUM

DZIAŁAJ!

Fundacja HumanDoc od lat współpracuje z dziennikarzami i mediami w Polsce, starając się zbalansować i uzupełnić informacje podawane w mediach mainstreamowych dotyczące problemów i wyzwań globalnych, współczesnych konfliktów, życia w krajach Globalnego Południa. Od lat wspólnie z wybranymi redakcjami produkujemy reportaże telewizyjne i internetowe, które można zobaczyć m.in. na naszym kanale na YouTube: HumanDoc TV, działając tym samym na rzecz podnoszenia świadomości o edukacji globalnej.

Teraz idziemy o krok dalej. Razem z wykładowcami z Uniwersytetu Opolskiego stworzyliśmy innowacyjne w Polsce specjalności, by już na poziomie edukacji uczulać studentów na kwestie edukacji globalnej.

Od 2019 roku studenci politologii mogą poszerzać swą edukację z kwestii globalnych wybierając do swojej siatki zajęć moduły – Global Studies dedykowane studentom politologii oraz bardzo nietypowe, pierwsze tego rodzaju w kraju zajęcia pt. Film i komunikacja w globalnym świecie- dedykowane dla studentów Dziennikarstwa i komunikacji społecznej.


Czym są tworzone przez nas specjalności?
Programy modułów uwzględniają najważniejsze kwestie dotyczące problemów globalnych jak np. problem wody oraz żywności czy problematykę zrównoważonego rozwoju z perspektywy nauki o polityce, oraz nauki o mediach, jak i specyfikę regionalną, odnoszoną głównie do obszarów tzw. Globalnego Południa.

EFEKTY?

Nasze cele

Chcemy, aby nowe moduły prowadzone były na jak najwyższym poziomie, dlatego zorganizowaliśmy szereg działań mających na celu doszkolenie kadry akademickiej, która stworzyła nowe siatki programowe i która będzie prowadziła zajęcia z nowych przedmiotów.

Działania podjęte do tej pory

Jesienią przeprowadziliśmy cykl spotkań i warsztatów z praktykami pracującymi w krajach Globalnego Południa. Uczestnicy spotkań mieli szansę posłuchać i porozmawiać m.in. z ikoną zaangażowanego dziennikarstwa, Janem Mikrutą – korespondentem wojennym i gospodarzem programu z zakresu publicystki międzynarodowej pt. „Dzień na świecie” oraz Maciejem Dachowskim – dyplomatą, pracownikiem organizacji międzynarodowych, aktualnie pracującym w misji UNAMA w Afganistanie.

W listopadzie 2018 roku kadra akademicka z bliska poznała warunki życia różnych klas społecznych na wyjeździe studyjnym do Jordanii. Wizyta w obozie dla uchodźców w Zaatari, poznanie lokalnych organizacji pracujących z uchodźcami miejskimi, spotkanie na Uniwersytecie w Ammanie oraz ze specjalistą do spraw mniejszości uchodźczych, to tylko część doświadczeń, które razem z zagłębieniem w literaturę wpłynęły na treść nowych specjalności.

Nowy program został także skonfrontowany na wyjeździe studyjnym do NLA University College w Kristiansand w Norwegii. Norwescy wykładowcy podzielili się swoim doświadczeniem w tworzeniu i prowadzeniu podobnego typu studiów. Dodatkowym efektem wyjazdu było nawiązanie współpracy z norweską uczelnią.

Publikacja Wprowadzenie do Global Studies. Podręcznik akademicki jest częścią projektu Wprowadzenie do edukacji globalnej współfinansowanego ze środków programu Polska Pomoc Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP.